Santiago de Compostela

23 september 2010 - Santiago de Compostela, Spanje

21 sep. Dinsdag. Geen haast, op ons gemak staan we op en gaan met tegenzin naar het toilet gebouw, het ziet er vies uit, achterstallig onderhoud en gebrek aan interesse van de beheerder. We zwaaien onze buurtjes uit, die ook richting Santiago de Compostela gaan. Via de N634 gaan we op weg, ook hier achterstallig onderhoud maar dat is te begrijpen want een nieuwe weg is onder constructie en loopt evenwijdig aan de oude. Koffie drinken op een parkeerplaats bij de pomp en dan weer richting Santiago. Het vinden van een camping brengt de nodige problemen, de 1e is gesloten, de 2e is maar €36 maar wel met een bordeel voor de deur en zeer matige plekken zodat we voor een 3e poging gaan, die bleek voor onze combinatie niet geschikt want de weg is te stijl en dan moet de Volvo naar de Volvo-dokter en die zijn er in Spanje niet veel. Op naar een camping buiten Santiago, een prachtige weg en bij aankomst zien we gelijk, dat we niet voor niets zijn doorgereden. Een camping met een vriendelijke receptioniste, die ons van alles vertelt. Mooie plekken en een juweel van toilet gebouw, wij staan prima. Overal staan tamme kastanjebomen, we rapen een flinke zak vol en ploffen daarna in de luie stoel! Een stukje lokaal gekocht vlees smaakt prima. Om 20.30 is het donker en kruipen we lekker op de bank.

22 sep. Woensdag. We staan hier heerlijk op camping Ria de Arosa 2. Mooie grote plek met water en vuil water aansluiting helaas geen Wifi maar daar is ook iets op gevonden: via de elektriciteitskast/stroomaansluiting  een snoer met modem en je hebt volgens de receptie internet. Eerst gaan we richting Santiago de Compostela maar belanden in een prachtig vissersdorpje Pobra do Caramiñal waar het ook nog markt is. Het lukt Marianne postzegels te kopen bij een Tabakszaak en kunnen we daarom een paar kaarten versturen naar de kinders. We drinken een kopje koffie op het lokale pleintje en laten alles aan ons voorbij trekken, we hadden eigenlijk geen postzegels hoeven te kopen…….! Na het betalen van een vreselijk bedrag (In NL krijg je voor dat bedrag net de suikerklontjes) gaan we richting de Bedevaartsplaats. Parkeren geen probleem er zijn veel ondergrondse garages midden in de stad. Via smalle straatjes waar de zon nog niet echt naar binnen valt komen we op het grote plein waar de Kathedraal aanligt en waar zich een zilveren urn in bevindt met de overblijfselen van Apostel Sint Jacob  waar het allemaal om gaat.  Ook wij hebben een tijdje in de rij gestaan om naar binnen te kunnen gaan. Waar toerisme is en dat is hier zeker aanwezig, komen allerlei figuren op af om zich te verrijken, ook hier: een Doedelzakspeler, die slechts 1 melodie kan spelen en een jazz gitarist, die de hele ambiance verstoort. Zodra we de kerk weer verlaten hebben begint de zon te schijnen, wat kan een schietgebedje al niet te weeg brengen. Het wordt nu ook drukker op het plein, emotionele momenten van mensen, die de Pelgrimstocht te voet of per fiets volbracht hebben. Een paar dagen geleden passeerden wij nog  een ouder echtpaar waarvan de man, de vrouw in een rolstoel (soort bakfietsachtig geheel) naar boven fietste, dat maakte diepe indruk ! Veel foto’s worden hier van elkaar gemaakt en zo te zien geeft het alle Pelgrims een geweldig gevoel. De straatjes worden voller en aan het eind van de middag is het redelijk druk. De parkeer garage vinden we heel makkelijk terug en tegen een Amsterdams uurtarief hebben wij hier een halve dag gestaan. De GPS heeft door de smalle straatjes het moeilijk ons op het goede pad te brengen maar na een rondje rijden gaan we weer richting de N550, die ons weer naar Ribeira zal brengen. Bij aankomst staat er een Engelse combinatie naast ons met een schotelantenne zo groot, dat het heelal er wel mee bespioneerd kan worden. Een praatje met de buren, die we paar campings terug ook gezien hebben en dan snel de caravan in want ik heb wel genoeg gehad voor vandaag. We proberen het internet uit maar de kabeltjes, die er bij horen zijn nog al krakkemikkig en het lukt niet echt. Morgen weer een dag. Een kop koffie en dan naar bed, de dag is omgevlogen.

1. Berry en Ineke:
    23 september 2010
    Heel herkenbaar de camping La Paz (wij reden daar zelf met de auto en caravan omhoog :-)) en ook Compostella met het plein waar iedereen staat te wachten in de bloedhitte. Je kunt dan beter op een terrasje een biertje pakken. Het zwaaien van het wierrookvat in de kathedraal is ook heel indrukwekkend.
    Veel plezier daar.