in en rond Sanur

7 februari 2011 - Sanur, Indonesië

04 februari vrijdag.

Het licht dringt niet erg de kamer binnen, dat betekent behoorlijk bewolkt. Verbaast ons niet want het heeft vannacht weer behoorlijk gespookt. Flink onweer, wind en regen en zo nu en dan een doffe dreun van een mangovrucht, die op een zinken dakplaat valt. Na het ontbijt gaan we weer een eindje fietsen en belanden bij Hardy’s, dat is de grote lokale supermarkt waar ze heerlijke ijskoffie hebben. Binnen loopt half niet meer werkend Nederland rond. Leuk om heerlijk alles gade te slaan van af ons plekje aan tafel. Het is er druk en al het personeel is verplicht om op schoenen te lopen, voor ons niets vreemd aan maar wanneer je nooit schoenen draagt is het toch wel even wennen om met de schoenen van Oma, Moeder of de Buurvrouw rond te lopen. De lieve meisjes hebben geen cent te makken en sjokken daar om rond op schoenen, die vele maten te groot zijn, een soort travestieten maar dan net weer anders. Fietsen weer van slot en nog even langs de lokale markt, net nieuw en dan ook nog echt schoon, hier is je gulden nog een daalder waard. Geweldig al die heerlijke groenten, de vis zal ook wel goed zijn en wordt niet duur betaald maar oogt toch niet echt fris. Bij de receptie wordt de was weer opgehaald, schoner dan schoon!. De rest van de dag wordt in en bij het zwembad door gebracht. Eten weer bij tante Mei, die er vandaag weer alleen voor staat. We begrijpen, dat ze het een beetje gehad heeft met de kok Ketut maar wat ze echt bedoelt kunnen we er niet uit krijgen, we zullen zien. Nog een beetje lezen en schrijven, ook deze dag is weer voorbij gevlogen.

05 februari zaterdag.

Ik hoorde, dat men bang was, dat Bali vanwege het toenemende aantal toeristen zich zorgen zou moeten maken om het leiding water te kunnen garanderen. Jammer want ik kan je verklappen, dat niemand zich zorgen behoeft te maken er is vannacht en vandaag zo veel water gevallen, dat we de 1e paar jaar nog wel kunnen douchen. Het drinkwater, dat zit in grote en kleine flessen, daar heb je er nooit genoeg van. Wat te doen met zo’n dag? Juist sjoppen, Wim Giel moest toch naar Kuta en we kunnen een lift krijgen, zijn chauffeur Dewa, hadden we vorig jaar al ontmoet en het was een goed weerzien. De Matahari is een bekende winkel op Bali maar het is een shoppingmall, die in een vreselijk groot contrast staat met de winkeltjes op Bali. Een Hypermarché waar AH een kind bij is. Heel vreemd om hier te lopen want je hebt het gevoel als of je in Frankrijk loopt. Gelukkig zijn er heel veel en heel lekkere eettentjes, de keuze is reuze, we doen een gok en het is weer een schot in de roos. Het tref want tegenover het winkel centrum ligt Harley Davidson, we riskeren ons leven maar komen veilig aan de overkant en stevenen direct op het kantoortje bij de verhuur afdeling af om te kijken of ons vriendje Agus er was, hoe is het mogelijk, hij is vrij. Een foto, die we ooit eens opgestuurd hebben hangt aan de kast. Maandag is hij er weer maar wie dan leeft die dan zorgt, rustig aan we zijn op Bali. In de winkel heerst een geest van wat doe je hier, nou dat wist ik al, niets want een T-shirt is hier nog duurder dan in Nederland, we staan dan ook snel weer buiten en nemen een taxi naar ons o zo vertrouwde Sanur.

Er is een rijsttafel in het restaurant van Puri Kelapa, samen gesteld door vriendje Wim en opgevrolijkt met muziek van Frans de Groot, die hier maar is gaan wonen. Deze rijsttafel mogen ze nog eens maken, voortreffelijk, sterk spul die sambal.  we hebben gesmuld en tussen buien door zijn we weer naar de kamer gegaan.

06 februari zondag.

Geen kerkklokken, alleen maar vogeltjes en zo nu een dreun van een vallende mango op het metalen dak een eindje verder op. Het is fris, het weer is wat van slag. Een mooie dag om te fietsen maar even later breekt de zon een beetje door en wordt het flink warm. We fietsen toch nog een eindje en komen bij Nengah een lief verkoopstertje, ook een beetje triest, want over 1 maand moeten deze 3 winkeltjes weg, waar zij er 1 van heeft. Een nieuw plekje is nog niet bekend voor hen.  Er wordt een grote hotel uitbreiding gedaan, alleen deze kleine winkeltjes zijn juist de charme van Bali. Dus jammer!

Leuke blouse gekocht en zij weer een beetje happy. Als de zon door is , is het gelijk heet en moet je goed oppassen om alsnog niet te verbranden, zoeken dus weer water op en verkoelen met plezier. ’s Middags nog even met Donald en Okka naar hetzelfde winkeltje geweest en ook Okka was begaan met haar en kocht  gelijk ook nog het een en ander, wat kan je dan iemand gelukkig maken voor een paar euro.  Zonder een bui op ons hoofd gekregen te hebben zijn wij Pregina geweest om te eten, het duurde even maar  dan krijg je ook een wonder boven wonderbaarlijk lekker bordje eten. Lekker terug lopen om de spijsvertering te bevorderen en nog wat nagenieten op de kamer.

07 februari maandag. Vroeg op gestaan en als eersten ontbeten daarna op de fiets richting een nieuw gebouw van de eigenaar van ons Hotel. Een nieuw gebouw moet volgens de Balinese en Hindoe gewoonten ingezegend worden en vrij gemaakt van geesten. Zo een hele ceremonie duurt een paar uur en gaat het er eigenlijk gezellig en heel ongedwongen aan toe, de Priester roept naar een van de deelnemers wat er moet gebeuren en die persoon geeft het dan weer door aan de rest en zo weet iedereen wat hij of zij wat er moet gebeuren. Het is mooi om te zien dat daadwerkelijk het gehele perceel vrij gemaakt wordt van geesten tot in de verste hoeken en gaten door met ratels en dergelijke spullen te lopen bovendien wordt met een groot bananenblad telkens op de grond geklopt. Het hele feest eindigt met gezamenlijk eten waar wij ook voor uitgenodigd worden. We gaan weer op de fiets richting het hotel, stoppen even bij de bakker en even later drinken we koffie aan het zwembad. Lekker een beetje zwemmen en internetten aan het zwembad het lijkt wel vakantie maar dat kan niet want ik heb geen vakantie meer ik ben altijd vrij ! Little bird is aan de beurt om te gaan eten, heerlij, ja ik zal niet snel zeggen, dat het niet lekker is ! Voor we het weten is het al weer half negen in de avond en we lopen lekker weer naar huis. Vandaag is het droog gebleven, dat houdt wel in dat de temperatuur  weer om hoog gaat !