Quiaios aan het strand

30 september 2010 - Praia De Quiaios, Portugal

29 sep. Woensdag. Zon , zee en wind en een lekker bed waar je maar moeilijk uit kan komen. Op naar Coimbra de universiteitsstad van Portugal. De Volvo wordt voor het station geparkeerd en we kopen 2 retourtjes Coimbra voor 1 kaartje krijgen we zelfs bejaarde korting! De reis duurt een uurtje overal waar zich een paar huisjes op de rotsen genesteld hebben stopt de trein. Er bevindt zich ook een echte conducteur met pet en kniptang aan boord, die feilloos de vers opgestapte klanten er uit weet te knippen. Op het station van Coimbra stappen we keurig uit en leeg ik samen met vele andere in een brede bak mijn blaas. Op naar de Universiteit, via steile met kleine kinderkopjes bestraten weggetjes lopen we omhoog. Mooie gebouwen maar niet om van onderste boven te raken. Op de terug weg worden nog wat kerkenbezoekjes gedaan en dan is het tijd voor wat te eten, dat doen we in hetzelfde café als waar we koffie gedronken hebben. Een magere mevrouw met pukkel en wat haartjes er op doet de bediening. Op een terrasje betaal je wat meer dan in het café maar dan heb je ook frisse lucht en uitzicht. Eerlijk gezegd valt Coimbra ons iets tegen, volgens de boeken moet het echt je van het wezen, je moet er echter wel geweest zijn want het is de universiteitsstad van Portugal en het is ook enige tijd de hoofdstad geweest. We vinden de weg naar het station moeizaam en lopen door nauwe steile straatjes die vol gekliederd zijn met graffiti of leuzen, die het kapitalisme heftig veroordelen, gelukkig hangt er zo nu en dan ook nog schone was tussen. Bij het station aangekomen zien we, dat de trein pas over een uurtje ons weer terug zal brengen, komt mooi uit want dan drinken wij nog een kopje koffie met een pastei del nata. Keurig op tijd vertrekt een volle trein richting Figueira da Foz en een uurtje later zitten we weer in de auto en rijden via een warenhuis van Leclerc weer naar de camping.

30 sep. Donderdag. Een niks doen dag, we hebben wel een idee wat we gaan doen maar niet precies. Eerst de weersberichten. Blauwe lucht, nog fris maar in de loop van de dag toch wel 25* er staat een stevige en frisse wind. De camping is redelijk leeg, de Frans man is weer vertrokken maar een echte Zweed voorzien van Saab met SMV rijdt het campement op even later een lul van een Hollander met Camper (wat zijn dat toch voor mensen), die zijn rijtuig plomp voor ons zet, ter info er zijn nog 200 open plaatsen beschikbaar, ik wind me over deze acties redelijk op, Marianne doet het beter. Ik lees, op een sticker, dat de Camper uit Leeuwarden komt en zo als de meeste van ons weten spreken ze daar een andere taal en zijn het dus buitenlanders voor me, ik spreek hun taal niet. Nu ik dit schrijf weet u nog niet, dat aan de andere kant 2 Franse Lesbo’s staan, waar van er 1 rookt en niet in de camper mag met sigaret, de andere zit meestal binnen en toch converseren zij veel en heftig met elkaar. Straks gaan we naar het strand een eindje lopen dan hoor je weer eens iets anders. De komkommer staat uit te lekken, vanavond eten we Gyros met eigen gemaakte Tzaziki, oh wat gebeurt er nu, de Franse meisjes gaan verkassen, ze kunnen het geweld van 1 Nederlandse en 1 Friese man niet meer verdragen denk ik. De rest lezen jullie de volgende keer.

1. Henk en greet:
    30 september 2010
    Hans Hans Hans.
    Jaren ben je bezig om de Polar te promoten. Het kan dan toch niet zo zijn dat als er belangstelling is voor je Polar dat je dan begint te klagen. Als de mede campeerders jou caravan zien staan dan willen ze er ook naast staan. Om hem te bewonderen. Vandaar dat ze zo dicht mogelijk in de buurt van de Polar willen staan. Wij wensen jullie nog een mooie reis en veel belangstelling voor je Polar
  2. Ruud en margriet:
    1 oktober 2010
    Hallo Marianne en Hans,
    Wederom jullie reisbelevenissen gelezen.Heel leuk om alles te vernemen.Jullie hebben toch een heerlijke tijd.Niet teveel opwinden Hans,dat is niet goed voor je hart!!!Het zijn maar medecampeerders.
    Hier is het vandaag heerlijk zonnig weer.Eergister met Therese in Maartensdijk bij een outlet zaakje,2 heel mooie "designjurkjes"gescoord.Een paarse en een petrol,zelfs met bijbehorende legging!!We hebben morgen een trouwerij,en zondag een muziekmiddag,dus kan ik een van de 2 nieuwe aanwinsten aantrekken.Van de Rai heb ik nog geen nieuwe aanbieding gehad.Volgende week maar weer eens bellen.Wanneer komen jullie weer terug?Nu,ik zou zeggen,heel veel vakantieplezier voor de komende dagen.Groetjes,Margriet