in de buurt van Fatima

3 oktober 2010 - S. Pedro De Moel, Portugal

01okt. Vrijdag. Als je door het dakluik kijkt dan zie je blauwe lucht, je begint het bijna normaal te vinden! Ook voor vandaag staat er niets bijzonders op het programma. Met plezier kijken we naar de campers, die ons gaan verlaten, de eerste gaat om precies negen uur van zijn plaats en op een gegeven moment staan we nog met zijn tweetjes op ons laantje. In de loop van de dag komt daar wel weer verandering in, maar niemand durft het aan om naast ons te komen staan. We fietsen nog een rondje boulevard met koffie. ’s Avonds bakken we gamba’s in lekkere olie met gember en citroen, knap lekker. Verder valt er weinig over deze dag te melden en zitten we nu in de caravan met het geluid van de golven die op het strand kapot slaan .

02 okt. Zaterdag. Afrekenen en inpakken, op naar nieuwe bestemming, dat wordt: Sao Pedro de Moel slechts een 100km meer naar het zuiden. Voor de verandering deze keer geen strak blauwe lucht maar veel grijs. Naar mate verder rijden hoe blauwer het wordt, dat ziet er weer prima uit, behalve de wegen, die worden steeds slechter, kuilen en gaten we trekken geen recht spoor meer om zo veel mogelijk de oneffenheden te ontwijken. Tegen het middag uur bereiken we de camping Sao Pedro de Moel van Orbitur. Een vriendelijke mevrouw geeft ons alle informatie zelfs dat het zwembad open is maar laat merken, dat zij het veel te koud vindt om te zwemmen. De caravan wordt weer op zijn poten gezet , Marianne maakt koffie en een broodje klaar en smeden het plan om maar gelijk naar de plaats Fatima te rijden. Fatima is de bedevaartplaats in Portugal waar Maria in 1917 zes maal is verschenen aan drie kinderen: Lucia, Francisco en Jacinta . Jaarlijks trek deze plaats miljoenen Pelgrims + 2 en dat zijn wij. Een geweldig groot plein dat een miljoen mensen kan verwerken. Voor een paar dubbeltjes kan je kaarsen kopen, die je met een ferme zwaai in een open vuur kan gooien, de paraffine lucht ruik je van verre. Een eindje verderop kan je een stuk milieu vriendelijker te werk gaan want na inworp van een muntstuk van  50 cent gaat er een elektrisch kaarsje branden. Een boetedoening wordt hier gedaan door enige honderden meters op je knieën via een marmermeren pad af te leggen naar de basiliek. Het loopt tegen zessen en het wordt steeds drukker, tijd om te vertrekken. De vers aanzwellende massa’s gaan zich opmaken voor de verlichte processie die ’s avonds gehouden wordt.

Onze terugweg is dezelfde als de heenreis en voert via een slechte kronkelige weg een heuvel over vanwaar een prachtig uitzicht bij een kapelletje. Op de camping is er weinig veranderd en gaan wij deze keer zonder buren de nacht in.

1. Berry en Ineke:
    3 oktober 2010
    Met een paar dubbeltjes ben jij niet van je zonden af, daar moet je wel een paar rondjes voor op je knieën rond de kerk.
    En of het dan geholpen heeft moet je nog maar afwachten. :-)