Genieten van Frankrijk

22 augustus 2014 - Issoire, Frankrijk

Frankrijk

17 aug. Zondag. Hoe veranderlijk is een mens? Hoe veranderlijk is een mens met een caravan? Nou redelijk, eerst dachten wij een ritje van 450km te maken maar uit eindelijk werden het er een goede 300km. Op zondagochtend ging de wekker op een niet gebruikelijke tijd! De tandenborstel draaide op volle toeren en de vertrouwde douche gaf heerlijk genoeg en warm water, zou dit de komende tijd ook zo zijn?. De donkere wolken voorspelde niet veel goeds en de vooruitzichten waren ook niet geweldig. Voor pessimisten alle ingrediënten om het hoofd wat te laten hangen. Gelukkig waren wij met het juiste been uit bed gestapt en begonnen met frisse moed aan ons ritje naar Frankrijk. De eerste stop in België waar wij ook deze keer niet teleur gesteld werden. Op de parkeerplaats rook het enigszins naar pis want vrachtwagenchauffeurs plassen vaak ter plekke tegen het laatste wiel van hun trekker. Vuilnisbakken waren overvol, bepaald geen plekje waar je de stoeltjes even buiten zou zetten.

Ons reisdoel werd veranderd in Camping Du Lac De Conde in Le Nouvion een gemeente camping of te wel een Municipal. Aardige mademoiselle met een spijkertje door de lip. Zij was lief en liep keurig voor ons uit om het plekje aan te wijzen waar we mochten staan. Na wat keren en draaien kon Marianne de poten uitdraaien. De uit Nederland meegebrachte Bami smaakte heerlijk. De afwas op de gebruikelijke vaisselle plek gedaan, dat spaart weer water want ons Nederlanders zijn zuinig. Koffie en wat alcoholische versnaperingen deden de avond voorbij vliegen.

18 aug. Maandag. Stiller dan stil, wat was het stil van ochtend! Lekker geslapen wat heet lekker, als een blok. Een bezoek aan het toilet gebouw was eenvoudig, geen lange rijen voor de douche nee hoor in no time weer fris als een Barnevelder aan het ontbijt. Auto aftanken bij de Carrefour en natuurlijk een flesje wijn gekocht. Het dorpje even in en door gereden en weer lekker terug naar ons vertrouwde huisje. s Middags een wandeling gemaakt door het prachtige park waar de camping in ligt en wat later ons laten verwennen door de zon in een hele luie stoel! ’s Avonds gegeten: rundervink, broccoli en gebakken aardappelen en weer wat later een wijntje met borrelnootjes, wat een heerlijke vakantie

19 aug. Dinsdag. Koude nacht de thermometer geeft 10* aan, binnen is het niet veel warmer!. Het valt me op, dat veel lokale kampeerders gebruik maken van het invalide toilet waarschijnlijk wat oefenen voor de toekomst. Marianne krijgt de 20 euro borg voor de slagboomsleutel weer terug en ik leeg het chemische toilet in een grote put. Ons reisdoel is Auxerre via secondaire wegen, die geven je het gevoel, dat je echt met vakantie bent. Opschieten is er niet bij want de Tom Tom geeft aan 320km in 6 uur en 32 minuten en dat allemaal met heuveltje op en heuveltje af. Korte stop om wat te eten. Het weer wordt steeds mooier en de Tom Tom doet er nog een schepje boven op door te melden, dat hij een route heeft gevonden, die 6 minuten korter is, weer een feestje. Auxerre komt in het vizier en de klok staat op 15.35. Het is wederom een Gemeente camping met ongelukkige plaatsen en stroompalen, die net even te ver weg staan. We eten Nasi uit de vriezer en Griekse Yoghurt uit de supermarkt. Na het eten een rondje camping gelopen een soort inspectie: een oud en nieuw toiletgebouw en veel tentkampeerders op de camping. Morgen op de fiets de stad in !

20 aug. Woensdag. Frisse nacht maar een heerlijk warm bed! Wat een mooie toiletgebouw, heerlijk om hier te douchen. Wat neem je voor ontbijt in Frankrijk? Natuurlijk een croissantje maar dan wel een tournesol croissantje. Oh zonnebloem croissantje zou ik moeten zeggen maar alle zonnebloemen, die wij tegen kwamen lieten het hoofd al hangen en dat zag er echt niet vrolijk uit! Na het ontbijt op de fiets richting Auxerre, prachtig fiets pad langs de L’ Yonne, die over gaat in het kanaal van Nievernais. Prachtige stad echt de moeite waard om een bezoekje te brengen maar het fietsen langs het kanaal met de vele sluisjes was echt geweldig. Oh ja, het is hier best lekker weer hoor, in ons luxe huis op wielen zien wij , dat het nog al fris is in Nederland, jammer maar wij lunchen en drinken de drankjes gewoon in de buiten lucht. ’s Middags weer heerlijk langs het kanaal gefietst en staan te genieten bij de sluisjes en de daar bij behorende “ sluiswachterhuisjes”. Marianne heeft een lekker bordje kip Hoi Sin gemaakt en ik de fietsen weer op de caravan gezet, de taken waren weer goed verdeeld.

21 aug. Donderdag. Wederom een koud nachtje bovendien is buiten alles grijs van de mist. Het toilet gebouw heeft zo goed als geen bezoekers, nog maar eens genieten van de heerlijke ruime douches. De mist lost snel op vanwege een pittig zonnetje, het gaat de goede kant op, wij trouwens ook, op naar het zuiden. Rond een uur of tien zetten we koers richting Issoire, dat een ruime drie honderd kilometer is. Gisteren vergeten te tanken we kijken dan ook uit naar een goedkope pomp! De prijzen variëren tussen de 1,43 en 1,26 voor een litertje diesel. Bij een grote Le Clerck zien we, dat we daar moeten zijn, de caravan kan zelfs aangekoppeld blijven want zoals je misschien niet weet zijn de bochten bij de supermarkt-tankstations bijzonder krap, dit ivm “ doorrijders”. Voor  ons staat een Renault, dat hoort ook zo in Frankrijk maar de bestuurder is waarschijnlijk net ontslagen uit een opknaphuis voor oude van dagen. Hij opent het portier, dat slechts voor een derde open gaat. Hij wurmt zich tussen deur en deurstijl naar buiten – zo kon hij niet omvallen- en via de voorkant al steunend op de auto bereikt hij de pomp, hè hè hoor je hem denken waarvoor sta ik hier oh ja tanken, eerst mijn brilletje halen om te lezen wat er op de pomp staat en hij wankelt de hele route terug. Weer bij de pomp aangekomen verkent hij eerst nog eens de omgeving en gaat zich afvragen welke kleur pomphandel hij zal gaan gebruiken. Ik heb ondertussen al heel wat verkeerde woorden gebruikt en vraag me af of ik een keertje zal claxonneren maar dan heb je kans, dat het baasje zo schrikt dat er ergere dingen zouden kunnen gebeuren. Mijn geduld is eindeloos ten slotte zijn we op vakantie Hansie rustig aan je hebt alle tijd. Gelukkig voor de man blijkt groen zijn lievelingskleur te zijn en na enige pogingen heeft hij het pistool in de opening weten te krijgen, met een grote smile kijkt hij op de teller van de pomp, mooi zeg als ik in de handel knijp gaan de cijfertjes op de display bewegen zie je hem denken. Ondertussen zijn links en rechts van ons zeker al vijf auto’s klaar met tanken maar dat mag de pret niet drukken wij zijn met vakantie!. Omdat de man van het tanken geniet en hij uitzicht heeft op een van de mooiste caravans knijpt hij de handel dus danig in, dat het tanken heel lang duurt, waarschijnlijk denkt hij terug aan zijn jeugd. Door al dat geleuter heeft de goede man niet in de gaten, dat de benzine tank reeds een poosje vol is en druppelt het dure vocht al een poosje op de grond. Eindelijk wordt de handel weer terug gehangen en met een amicale  zwaai naar ons verontschuldigt hij zich, dat het ietsje langer heeft geduurd dan normaal. Nog een keertje terug gelopen om het pompnummer te onthouden en dan richting de kassa! Wij tanken heerlijk vol, lang leve de lol, Hans is met vakantie!. Op richting Issoire, de camping is geweldig, we krijgen een plek toegewezen, die we niet nemen. Marianne regelt alles, even later komt de campingbeheerder vragen waarom we op nummer 88 zijn gaan staan en niet op 83, wat zou dat toch zijn met die tachtigers?. Per fiets want dat staat in de beschrijving van de camping gaan we naar de Carrefour om wat eten in te slaan. Leuk tochtje zonder al te veel up en downs. Lekker gegeten: Biefstuk, gebakken aardappelschijfjes, doperwten uit de diepvries en sla met een dun gesneden sjalotje. Stukje schrijven en even TV kijken en voor je het weet is het twaalf uur, slapen dus.

22aug. Vrijdag. De zon prikt door het dakluik een mooie dag ligt voor de deur! Toilet gebouw bezoeken we per fiets. Lekker ontbijtje! We zien heel wat Campers en Caravans de camping verlaten, wij blijven lekker nog een nachtje. Wat zijn we blij met onze fietsjes! Heerlijk op de fiets de stad in. We fietsen langs een beekje, dat ons zo de stad in leidt. Prachtige bloembakken waar je ook kijkt. Een kleurig kopje koffie in een warm zonnetje wat wil je nog meer? Broodjes en worstjes gekocht om een heerlijk broodje te maken. In slaap vallen voor je huisje op wielen en voor je het weet is de middag zo goed als voorbij. Nu tanken we wel af voor de volgende rit, we staan weer achter een Renault, de angst slaat me om het hart. Een goede raad, ga nooit achter een Renault staan als je moet tanken. Weer terug op de camping fietsen we nog een rondje om het meer, dat achter de camping ligt. Borreltje in de late middag zon, spulletjes opruimen zodat we morgen zo kunnen vertrekken. Wat eten we? Spaghetti, smullen dus. Marianne doet de afwas en ik zet de fietsen weer op de dissel (is de driehoek aan de voorkant van de caravan) en leeg het toilet. Als ik terug kom ruik ik de koffie al! Tot morgen.

1. Marjan:
    22 augustus 2014
    Wat klinkt dat weer heerlijk! lekker zwerven en genieten. Lees het verhaal met veel plezier. ga zo door , zou ik zeggen!! Wij net weer thuis, was fantastisch maar inderdaad het weer is jammer genoeg een domper. groet en veel plezier,
    Marjan
  2. Miek:
    22 augustus 2014
    Heerlijk jullie avonturen weer te lezen!!

Wel ff jullie locatie aanpassen, staat nog Indonesië
  3. Henk en greet:
    22 augustus 2014
    Fijn weer wat van jullie te horen, we volgen jullie verhalen wel weer .Groetjes van ons.