eten, drinken, zon en regen

9 januari 2011 - Sanur, Indonesië

Vrijdag  07 januari

We denken naar Denpasar te gaan, eerst geld wisselen bij een voor ons bekende Moneychanger want het wil nog wel eens gebeuren, dat je voor een aantal Roepies het schip in gaat. Vlak voor het geldwissel “kantoor”worden voor bereidingen getroffen voor een Crematie, althans ze formeren hier de stoet om van af die plek naar zee te lopen. Het is zo te zien een uiterst plezierig gebeuren want er wordt veel gelachen en niemand lijkt bedroefd. De stoet wordt voor af gegaan door mensen van de kampong waartoe de overledene behoorde. Na een uurtje is alles weer voorbij getrokken en gaat het leven weer verder. Inmiddels heeft Marianne weer genoeg centjes in de knip en wij gaan met de Taxi naar Denpasar om even bij de Applestore te kijken. Ook hier redelijk hoge prijzen en het verschil is te klein om hier een Ipad aan te schaffen. De parkeerwachter van de winkel houdt voor ons een Bemo aan en wij kruipen op wat versleten bankjes. Bij het eindpunt van deze Bemorit moeten we van Bemo wisselen maar met wat extra roepia’s wil hij ons wel naar de Pasar Badung brengen. Gelukkig hadden wij hem al gevraagd hoe ver het nog rijden was van af zijn einde rit, dat zou nog 1 km zijn, voor dat stukje vroeg ie 25.000 pp roepia’s het geen neer komt op een €3,- pp, na wat handelen zaten we er voor een fractie van het bedrag. Op de markt  vliegen ze van alle kanten op je af maar daar raak je aan gewend. We komen 2 leuke kleine schilderijtjes tegen, die nu bij ons op de kamer staan. Marianne koopt 1 kilo Hortensia’s voor in het hotel in de schalen te doen. We maken een chauffeur wakker om ons voor een redelijke prijs weer naar Sanur te rijden.

’s Avonds eten we in het hotel en lopen nog even naar het lokale marktje om wat calorieën te verbranden. Het is weer een fijne dag geweest.

Zaterdag 8 januari.

Het ontbijt gaat er weer prima in, de meisjes weten het al: half – half of te wel een beetje Nasi en een beetje Bami, heerlijk. Wederom naar de Bakker, daar zijn ze ook altijd aardig: klein lief meisje of een wat oudere dame met de vooruit gestoken tanden waar van ik vermoed dat ze vandaag zo niet morgen zullen afbreken, ze helpen ons altijd lief en met uiterste zorg worden de broodjes in een schoon papiertje verpakt, keurig met plakband dicht geplakt en dan weer in een plastic tasje gedaan, je zou kunnen zeggen een soort cadeauverpakking. Fietsen een lekker stukje om en kijken nog naar een paar slippers maar kunnen nog niet de juiste vinden.

Bij de receptie krijgen we de was weer keurig schoon mee. Het is de hele dag droog geweest maar als we willen gaan eten barst het onweer los, de hele tuin staat weer blank. Met een beetje geluk lopen we tussen de buien door en zitten weer aan de saté na een paar keer van tafel verwisseld te hebben vanwege inregenen of lekkages. Zodra het weer even droog is lopen we weer richting Hotel, de Goden zijn ons goed gezind en halen het droog.

Zondag 9 januari.

Mooi weer voor de zondag, de hele bevolking richting strand gekleed of ongekleed te water het blijft een pracht gezicht. Eindje  lopen langs het strand, sapje drinken, stukkie terug lopen en hup het zwembad in. Om 13.00 staat de familie Sabra op de stoep – vriendje die wij zeker 15jr al kennen - en nu inmiddels  4 vrouwen heeft waarvan 3 dochters. Het afgelopen jaar wordt weer besproken. Gelukkig hebben ze beiden werk. We spreken af ze volgende week weer te ontmoeten. Nog wat spelen in het zwembad en ouwehoeren op de kant, voordat je het weet is de dag weer om. Zit nu te schrijven terwijl de zon net onder is (18.30). Bijna 19.00 tijd om te gaan eten, het regent nog behoorlijk, hopelijk wordt het snel weer droog. We hebben het droog gehaald en tijdens het eten nog wat regen maar nu is het inmiddels weer droog. Heerlijk gegeten, witte rijst met kip en paksoi in een soort oystersaus. Wij gaan zo weer lekker slapen!