het blijft hier goed vertoeven

14 september 2014 - Empuriabrava, Spanje

05sep. Vrijdag. Zon Zee en plat. Mooie dag om naar het strand te gaan. Weinig wind, standtentje niet op gezet. Marianne veel gelezen en ik mijn gedachten op nul gezet, daar is trouwens niet veel voor nodig. Het was nog druk op het strand ook! Van af mijn ligplaats kon ik verschillende vissersbootjes gadeslaan, ik denk, dat het garnalenvissers waren. Rond twaalf uur spoeden zij zich weer richting Roses waarschijnlijk om de restaurantjes van nieuwe vis te voorzien om daarna aan de siësta te beginnen. Na een uurtje of drie zonnen hielden we het voor gezien en wandelde wij weer terug naar onze caravan (ttl 03min). Bij thuiskomst vertelde Daan, dat zij terug naar huis gingen vanwege gebitsproblemen van Ida. Daan en Ida weg, dat betekende ook, dat Saartje de woef ook terug ging en we hadden nog wel een pond koekjes voor Saartje gekocht.

06 sep. Zaterdag. Er was afgesproken, dat we vroeg zouden opstaan....., dit wordt voor mij steeds moeilijker sinds ik niet meer werk en vooral tijdens de vakanties is het lastig uit bed te komen. Maar goed het is bijna acht uur en ik word wakker met beide benen uit bed. Zoals gewoonlijk eerst naar de douche en dan ontbijten. Marianne maakt iedere ochtend het ontbijt klaar! Op de fiets naar de markt aan de boulevard. We fietsen dan langs de rivier de Muga, die bij de camping in zee uit komt. Wegens eerdere ervaringen worden de fietsen met diverse sloten aan speciale beugels vast gemaakt. Op broeken jacht! Twee broeken voor tien Euro, daar kan je niet voor in je blote kont lopen, gelukkig had ik nog een broek dus liep ik niet voor joker. Trouwens in de caravan liggen nog genoeg broeken, die ik nog niet aangehad heb maar ja je bent een blijft een Hollander al moet je er voor naar Spanje rijden twee voor tien is geen geld. Hier is het bij gebleven ik loop nog steeds in mijn favoriete broekie rond want wij hebben de aanbieding niet meer kunnen vinden. Dan maar een drankje met een zak ghuros.

Terug naar de camping want wij zijn uitgenodigd door Henk en Nel om uit eten te gaan. Henk weet verschillende leuke restaurantjes en dit maal werd het el Moli, http://www.hotelelmoli.es prachtig gelegen tussen de heuvels. De bestelling was enigszins door elkaar gehaald maar na wat onderling ruilen waren we allemaal tevreden en kon het feest beginnen. Via de bakker weer naar huis gereden. Marianne heeft als enige de auto verlaten om te shoppen want wij waren allen zo voldaan  ,van het eten dat een uitstapje er niet in zat. Gelukkig stonden de luie stoelen klaar en kon ik binnen afzienbare tijd mijn snurken laten horen. ’s Avonds niet meer gegeten, niet jokken ik heb een paar droge crackers genomen, om 00.15 ging het licht uit. De ventilator voor de nacht aangezet.

07sep. Zondag. Fietsdag.

08sep. Maandag. Stranddag.

09sep. Dinsdag. Wij blijven ons verbazen, iedere dag mooi weer! Het wordt dan ook een paar uurtjes strand. Gelukkig zijn wij niet de enige, die op het idee gekomen zijn om wat verkoeling aan de zee te gaan zoeken. Marianne aan het lezen en ik zet mijn uitslapen voort op het zand. Op tijd weer uit de zon zo als aangegeven in alle tijdschriften. Het luieren wordt voort gezet in de schaduw bij de caravan. Later in de middag de voorbereidingen gemaakt voor een Zweedse maaltijd met de familie de Jong, reuze gezellig! Oh ja, ik was het al weer vergeten: we hebben een paar spatjes regen gehad, heerlijk ! wat afkoeling.

10sep. Woensdag. Tijd voor wat beweging op de fiets naar Figueres. De route naar Figueres is niet moeilijk want bij een mevrouw met zeer korte broek en los bloesje moet je de rotonde schuin oversteken dan een dorpje door en bij een verlaten fabriek staan twee lege krukjes als de dames werk hebben, anders zitten ze gezusterlijk naar de voorbijtrekkende mannen te kijken en dan blijf je de weg volgen en kom je in Figueres. Even ondeugend geweest en een kipburger bij de Mac gescoord, wat boodschappen bij de Carrefour gehaald en weer richting de camping gefietst met heel veel tegen wind en een zeer achterwerk!

11sep. Donderdag. Marianne naar het zwembad en ik? Ik ben mijn stoel niet uit geweest een zo genaamde rustdag.... Wat heerlijk om zo lui te zijn ! Rond een uur of  13.00 verscheen Marianne weer ten tonele en wist mij na het maken van een lekker broodje over te halen mee te gaan naar het zwembad. Het water zag er aantrekkelijk uit! Daar is het bij gebleven. Aan het einde van de middag een borrel bij Henk en Nel. Henk demonstreerde zijn Braziliaanse kunstje door een heerlijk drankje te maken: Caipirinha, erg lekker! De avond afgesloten met tagliatelle en diverse paddenstoelen. Toen we gingen slapen stond de thermometer op 23* gelukkig niet zo warm!. Nog enige aanvullende informatie vandaag 11 september is het Catalonië Dag een feestdag, die ook op de camping gevierd werd.

12sep. Vrijdag. Ik loop er al een tijdje mee rond. Het ochtendritueel. Iedere ochtend probeer ik mijn eigen douche weer te bemachtigen, je went namelijk aan je douche en wanneer je moet uitwijken naar een andere moet je daar weer een gewenningsprocedure ondergaan. Na het douchen een bezoek aan de wasbakkenruimte waar geschoren en gekamd wordt. Bij het binnentreden zeg je dan goede morgen zo als het tijdens je jonge jaren geleerd is en als je geluk hebt zeggen de Duitse gasten, dat ze in een Morgan rijden. Ook verbaas ik mij telkens hoe mensen zich staan te wassen met hun hemd aan. Tassen vol spuitbussen verhinderen je soms adem te halen wat een troep komt er uit die bussen. Ik haal alles door elkaar want je behoort eerst naar het toilet te gaan, op deze camping bijna een feest, dat is het trouwens altijd als het gelukt is vind ik. De instap van het toilet is prima maar na gedane zaken is het om de een of andere reden zeer moeilijk het pand weer te verlaten. Ik denk, dat er om de hoek een dienstdoende juffrouw mee staat te gluren want ik ben alleen nog maar schone toiletten tegengekomen. Voor de statistieken bij de afwasruimte wordt slechts door een enkeling  gereageerd op een goedemorgen of avond begroeting een vreemde gewaarwording. Het is weer een wonderschone dag, blauwe lucht, mooie zon, we hebben het goed!  Henk en Nel brengen ons het binnenland in naar een locaal restaurantje: Bado in Cistella http://www.badorestaurant.com ja het is eigenlijk overbodig te schijven dat het smikkelen was. Na het eten nog even het dorpje doorgewandeld. Nog wat borrelen bij de caravan van H&N en er is weer een dag voorbij gevlogen.

13sep. Zaterdag. Als de zon niet zou schijnen zou dat een tegenvaller zijn. We raken er zo verschrikkelijk aan gewend, iedere dag zon!, dit hebben we in jaren niet meegemaakt. De koffie van de Lidl smaakt geweldig! Een aanbieding: twee pakken koffie 1,20 euro wanneer je er een zou kopen moest je ook 1,20 betalen je begrijpt wij drinken alleen nog maar koffie. Op de fiets naar de markt waar ik nog een korte broek aanschaf om in naar de douche te lopen. Om tien uur was het er al knap druk. Via de buitenkant van de markt terug gelopen naar onze verankerde fietsen. Enroute nog wat foto’s gemaakt en op naar Castello d’Empuries daar wordt jaarlijks een middeleeuwsfeest gevierd   http://www.castelloempuriabrava.com . De bewoners van het dorp lopen in middeleeuwse kledij, hele families zijn verkleed en uiteraard zijn er ook oude ambachten te zien en betalen doe je met dukaten van brons of goud. Het geheel wordt opgevrolijkt door muziekgroepjes, die de toeschouwers goed weten te vermaken. Je moet wel opletten want er heerst ook “pest” maar naar mate het feest vordert neemt de besmetting af want dan zit er te veel drank in de besmette mensen. Bij de bakker wat lekkers gekocht, de fietsen van de kettingen losgemaakt en weer tegen de wind in naar huis gefietst. Binnen drie minuten snurkte ik als een beer. Na het snurken heerlijk gegeten oa kant en klare (nog te braden) gehakt balletjes van de Lidl onze hofleverancier !

Het is inmiddels 22 september en vanwege drukke vakantiewerkzaamheden heb ik helaas geen tijd meer om een dagelijks overzichtje te schrijven. Tot de volgende keer maar weer.

1. Ruud en margriet:
    15 september 2014
    We worden jaloers op je verhalen Hans. Maar,het is hier ook prachtig weer,net ook heerlijke koffie gedronken,was al vroeg terug van de fitness,want was mijn broek vergeten! Ga natuurlijk niet in mijn onderbroek staan,wel jammer want de week begint altijd goed met 'n uurtje fitness.nu maar even op de fiets naar de bieb,en daarna ook naar de Lidl.gis,ter de hele dag naar Malden,Ruud deed daar mee met 'n tennistoernooi metChris,die wilde graag met opa,want dan kon hij winnen!nu,ze zin 2e geworden.onze reis komt nu ook snel nabij,maar voor die tijd komen jullie nog n x bijpraten en eten.Ga nu de fiets pakken.genietnog even lekker.dit komt nu van mijn new IPad,die ik sinds vorige week heb,voor op vakantie is t wel makkelijk,want ik heb de mini.groetjes,ook van Ruud.
    margriet