Op en Af de preekstoel

21 juni 2015 - Tau, Noorwegen

21 juni zondag.

Ja wat moet je op een zondag, vroeger was dat voor mij ’s middags een wandelingetje. Nu dat hebben we vandaag ook gedaan maar toch anders! Een goede 10 kilometer van af de camping ligt de Preikestolen, Unesco erfgoed, geweldig mooi, dat hadden we al op foto’s gezien. Hup in de auto en richting de Preikestolen, daar ligt ook een camping bij gedreven door Hollanders, gezien de berichten zijn we daar niet gaan staan. Het parkeer terrein loopt al aardig vol en we zien wandelaars uitgerust met ferme wandelschoenen, rugzakken, stokken, kniekousen met bijpassende broeken, kortom, daar hadden wij niet opgerekend, gelukkig wel een flesje water en een broodje. De tocht is 4 kilometer en een geoefende wandelaar/berggeit doet daar twee uur over, het is klimmen en dalen. De bordjes waarop de afstanden staan aangegeven heb ik gelukkig in het begin niet gezien. Ik had het vermoeden, dat ik er zo goed als was toen een naast mij uitrustende mevrouw zei, dat ze net gehoord had, dat we nu op de helft waren. De moed zonk me in de schoenen, hoe dat kon weet ik niet want ik had het idee, dat mijn schoenen al veel te klein waren. Alles aan mijn lijf deed pijn! De conditie speelt parten en mijn hartje ook. Ik kan moeilijk zeggen, dat ik op karakter naar boven gekomen ben maar toen ik er was........was ik ineens alles vergeten, wat een beleving geweldig!!!. Ondanks mijn hoogtevrees waagde ik me zelfs tot aan een meter van de afgrond natuurlijk met Marianne aan mijn hand geklemd! Tal van foto’s als herinnering met als hoogte punt een foto van ons samen genomen door 1 van mijn onbekende oosterse vrienden. De terugtocht leek eindeloos, zere voetjes pijn in het ruggetje maar voldaan! Een ervaring om nooit te vergeten! Voor 100kronen mocht de auto weer van de parkeerplaats af, deze komen ten goede aan de Preikestolen. Ik schrijf dit verhaaltje 2 dagen later en ik heb nog spierpijn over mijn hele lijf, nou, dat is heel wat.

ps. de vorige dagen staan verslagen onder het hoofdstuk naar het land van de kronen.